Beijing & Shanghai!

2 augustus 2011 - Shanghai, China

Ni hao aan allen!

Wij bevinden ons nu alweer twee weken in China, het land van 1,3 miljard inwoners. En dat hebben we gemerkt! Na een verblijf van een week in Beijing, zijn we op 24 juli met de bullettrain (topsnelheid van 311 km/u) naar Shanghai gereisd en daar zijn we nu nog steeds. We hadden gepland om hier al weg te zijn, maar we wilden nog even genieten van deze stad en het hostel is hier zo relaxed dat we nog een paar dagen langer blijven!

Beijing

In Beijing hebben we vooral veel sightseeing gedaan. De must-sees als de Verboden Stad, Zomerpaleis, Lama Tempel en natuurlijk De Chinese Muur hebben we allemaal gezien, maar vooral de eerste twee vielen nogal tegen. Omdat het op dit moment ook in China vakantie is, hebben alle Chinezen besloten om de hoofdstad te verkennen. Zo lijkt het in ieder geval. Het is dus schuifelen langs de gebouwen in de Verboden Stad en in het grote park van het Zomerpaleis, en door de mensenmassa's lijkt het weer - het is hier erg warm, en niet bepaald plezierig warm! - nog drukkender. Maargoed, na alle geklaag is het natuurlijk des te lekkerder om bij thuiskomst na een verkwikkende douche te relaxen met zo'n heerlijk ijskoud Tsingtao-biertje.

De Lama Tempel was gelukkig niet zo druk, en daarom al een stuk leuker. Enorm grote en indrukwekkende Boedhha-beelden gezien (de grootste is 26m hoog!), en omdat deze tempel het enige complex is in Beijing waar het Tibetaanse Boeddhisme wordt beleden herkenden we veel elementen uit de Mongoolse kloosters (waar het Boeddhisme gebaseerd is op dat uit Tibet, of India). En dat maakte het zeker interessanter! De tempel is ook echt in gebruik; er wonen monniken en de meeste mensen die er komen zijn geen toeristen, maar mensen die bidden en offers brengen aan de Boeddha's.

Helaas zat het weer ons ook niet mee bij het bezoek aan de Chinese Muur. Na zo'n 2u in een minibusje te hebben gezeten (we hadden een tour geboekt bij het hostel, en zoals het hoort bij zo'n tour waren we veel meer geld kwijt dan nodig was) kwamen we aan bij de Muur en gingen met een kabelbaan (lekker toeristisch dus!) naar boven. De Muur staat namelijk in de bergen. Het was daar geen graad kouder dan beneden, dus na eventjes gelopen te hebben hadden we het zweet al op onze rug, ons hoofd, etc. staan. En helaas konden we door de mist die er stond niet echt ver kijken. Na een tijdje gewandeld te hebben (de ene keer een stuk steiler dan de andere keer) klaarde het gelukkig wel iets op, waardoor we nog wat mooie foto's hebben kunnen schieten. Want je bent natuurlijk niet in China geweest als je The Great Wall niet hebt gezien! Al met al zeker indrukwekkend wat die Chinezen daar gebouwd hebben in vroegere tijden, maar we waren toch ook wel weer blij om terug in het hostel weer zo'n lekkere douche te pakken:)

Het hostel was overigens erg comfortabel. Om er te komen moest je eerst een restaurant door, en dat bleek een zeer goede te zijn. Elke ochtend lekker Westers ontbijten (je moet je natuurlijk niet teveel laten meeslepen in de lokale keuken) en ook 's avonds hebben we er vaak gegeten. En 's middags. De kamers waren ook erg goed en comfortabel; het was niet voor niets het no. 8 best hostel wereldwijd in 2010!

Shanghai

Deze stad is een heel ander verhaal. Is Beijing de plek voor historie, Shanghai draait om mode, geld en het uitgeven daarvan. Grote winkelcentra en dito boulevards geven de stad internationale allure en de skyline is fantastisch (vooral 's avonds!). Deze stad moet je meemaken i.p.v. bezoeken. Er zijn niet heel veel must-sees; gewoon wandelen door de stad is al gaaf. Maar zoals elke grote stad zijn hier ook veel contrasten zichtbaar. Sta je op het ene moment nog tussen de skyscrapers in het financiele district, het andere moment loop je een oud achteraf steegje in waar men vlees, vis en groente verkoopt in een buurt waar je 's avonds niet graag rondloopt.

Van de eerste ruim 2 weken in de twee grootste steden van China, hebben we al aardig wat indrukken opgedaan en misschien is het het mooiste om gewoon even wat eigenaardigheden op een rijtje te zetten:

1. De Metro
Een van de raarste ervaringen in China. Ten eerste is het natuurlijk heel erg druk, maar dat hebben we vaker meegemaakt. Het meest vreemde - en ronduit asociale - is, dat men niet wacht voordat mensen uitgestapt zijn voordat ze zelf instappen. Wacht men in Nederland, en elk ander land waar ik ooit in een metro ben geweest (en dat zijn er best veel!) netjes totdat andere mensen zijn uitgestapt, in China doen ze daar niet aan. Wanneer je de metro uit wil, moet je - vooral als het druk is - je breed maken en je een weg naar buiten beuken omdat men gewoon NIET aan de kant gaat!
De metro is in deze grote steden overigens wel erg modern en afgezien van het hiervoor genoemde best comfortabel!

2. Spugen en rochelen
De Chinezen spugen graag de hele dag op straat/wc/overal. Maar dit is in Beijing en Shanghai aardig uitgebannen (door de overheid, met name door de komst van de Olympische Spelen in 2008 ). Af en toe hoor je nog wat mannen flinke rochelgeluiden maken (in Beijing was dat best erg, we zaten met onze hotelkamer naast een steegje waar 's ochtends elke vent die voorbij kwam een goede fluim neerlegde) maar over het algemeen valt het ons wel mee. De 'No Spitting'-bordjes in de metrostations getuigen wel van een nog niet zo heel lang geldend 'verbod' op deze gewoonte.

3. Egoistisch
In het verkeer, maar eigenlijk overal waar je je beweegt merk je dat de meeste Chinezen vrij egoistisch zijn. Het maakt hen niet uit dat ze andere mensen hinderen met hun harde gepraat, voordringen en geduw, zolang zij maar tevreden zijn. Het ergste is dit in de - hiervoor al beschreven - metro en bij het halen van treintickets.

4. Restaurants
Laat ik voorop stellen dat het Chinese eten heerlijk is! Het eten hier komt met stip op nr 1 op ons In-welk-land-kun-je-het-lekkerst-eten-lijstje. Het lijkt alsof iedereen hier de hele dag door in restaurants zit, want ze zitten overal en op elk tijdstip vol. Tot nu toe is het ons echter altijd wel gelukt om een schaars plekje te bemachtigen. Wat vervolgens opvalt is dat als je een tafeltje hebt, de serveerster bij je tafeltje blijft wachten op je bestelling, ook al duurt dit 10 minuten. Zeggen dat je nog even een minuutje nodig hebt, heeft geen zin. Wij vinden dit een beetje ongemakkelijk, maar we wennen eraan ;) Maar daarna is het smullen geblazen!

5. Blanke mensen zijn een attractie.
We werden er al voor "gewaarschuwd" en het bleek ook waar te zijn. Chinezen willen met je op de foto, en duwen soms ook ongevraagd een camera voor je neus omdat die blanke mensen best interessant zijn! De eerste keer dat wij dit meemaakten was in de Verboden Stad. We waren nog niet binnen of een jongetje van een jaar of 12 vroeg of hij met ons op de foto mocht. Natuurlijk mag hij dat. Vervolgens komen zo'n zes meisjes en jongens aanlopen die allen een foto van ons maken en ook met ons op de foto willen. Best schattig.
Op straat wordt Stephanie ook constant nagekeken, maar daar zijn we inmiddels wel aan gewend. Al wil het af en toe nog voor irritaties zorgen ;)

Ik weet zeker dat dit lijstje nog aangevuld wordt; we hebben nog 1,5 maand in dit prachtige en verrassende land. Vandaag was voorlopig de laatste dag in Shanghai; morgen vertrekken we naar Suzhou, een stadje (5,5 miljoen inwoners) een half uurtje hier vandaan. Daarna willen we een aantal dagen besteden in Hangzhou, om vervolgens via Shanghai naar Xian te gaan op de 12e. Daar zullen we mijn ouders ontmoeten, die een rondreis van een aantal weken maken in China en zullen we een week met ze optrekken. Pap en mam, we hebben er zin in!

Voor nu, tot de volgende keer!

Groetjes,

Steef&Wes

PS. De foto's volgen nog. Door de trage verbinding in het hostel en bij gebrek aan (goede) internetcafe's hebben we niet de mogelijkheid ze te uploaden!

1. Opa en Oma van Oudenaarden:
    9 augustus 2011
    hoi wes en steef, wij zijn ook weer terug van vakantie en al weer een weekje aan het werk in ons koude kikkerlandje, het lijkt hier momenteel wel herfst. Wat een verhalen, heel leuk om te lezen allemaal. Wes, de eerste drie punten zijn binnen. Kampioenen!!!!
    excelsior-fey 0-2. Veel plezier daar nog en tot horens
  2. poppy en henk fontijn:
    11 augustus 2011
    stephany,
    omdat je morgen(voor ons) op reis bent nu alvast onze gelukwensen voor je 19e. leuk om zo nu en dan jullie stukje te lezen.
    een geweldige onderneming, zo met zijn tweeen. een ervaring die je je hele leven zal bijblijven. goede reis verder en veel geluk, hoop jullie later gezond en wel in holland te ontmoeten kus en liefs,......
  3. oma&opa adelaar:
    12 augustus 2011
    Hallo stephanie en wesley.
    steef op de eerste plaats van harte gefeliciteerd met je negentiende verjaardag, jammer dat ik je niet even kan knuffelen,maar dat komt wel weer.jullie reisverslag gelezen,en er zijn al heel wat kilometers afgelegd he. wens jullie nog veel plezier en kijken uit naar je volgende verslag.xxx opa en oma adelaar
  4. Anny Schoonheid:
    13 augustus 2011
    Het is genieten die verhalen. Super dat je mensen ervan mee laat genieten.
    Xje.
  5. thea:
    13 augustus 2011
    Hoi Wes en Steef
    Wij zijn net terug van een fantastische vakantie in Florida, jammer dat het zo druk was in de verboden stad, juist zo indrukwekkend.
    Ja, Chinezen zijn vreemde mensen met rare gewoonten. Leuk dat jullie nog met je ouders het land van je voorouders gaan bezoeken, dat blijft je altijd bij.
    Geniet ervan en leuk dat wij meegenieten van jullie fantatstische reis.
    Liefs,
    Henk, Thea en Maaike.
  6. Ben:
    22 augustus 2011
    Leuk al die verhalen ben benioeuwd naar de volegnde verhalen! take care!