Malaysia, truly Asia?

11 december 2011 - Chiang Mai, Thailand

De vieze ouwe stinkstad Kuala Lumpur

Dwars over de Golf van Thailand vliegen we naar de hoofdstad van Maleisië: Kuala Lumpur. Bij Kuala Lumpur denk ik vooral aan de Petronas Twin Towers die er staan en we denken dat dit best een moderne stad zou zijn. Nou, mooi niet dus. Althans, het centrum bij die torens is vrij modern, maar de rest is een bende. We zitten met ons hostel midden in China Town, vlakbij een metrostation. In dat kleine stukje tussen het metrostation en het hostel maak je meteen kennis met het 'echte' Kuala Lumpur. Heel veel auto's en toeterende bussen (de meeste zonder roetfilters), open riolen, eettentjes waar je niet dood gevonden wil worden, en elk huis/winkel ziet eruit alsof het in de jaren '80 voor het laatst een likje verf heeft gekregen. Wel lekker veel leven op straat..

Het hostel bevalt wel goed (het tweede hostel dan, het eerste zijn we na een nacht weggegaan vanwege niet nader te noemen redenen), al is het weer even wennen dat we geen eigen badkamer meer hebben. Sinds Beijing (half juli) hebben we overal ons eigen toilet en douche gehad, maar daar Maleisië (veel) duurder is dan de andere landen die we bezocht hebben is dat nu niet meer te betalen. Omdat het hostel verder wel relaxed is, blijven we een tijdje in Kuala Lumpur hangen. We hebben ons een beetje verkeken op wat Maleisië te bieden heeft; de mooiste dingen bevinden zich namelijk aan de oostkust die nu geteisterd wordt door de moesson. Maar waarschijnlijk beginnen we ook een beetje reismoe te worden. We hebben niet zo'n zin meer om van hot naar her te reizen, dus besluiten we om na een week vooral niets doen in Kuala Lumpur de bus te nemen naar het nabijgelegen Melaka.

Een stukje Nederlandse historie

Melaka is nu niet meer dan een havenstadje en staat sinds 2008 op de UNESCO World Heritage List. In de tijd dat de Nederlanders nog druk waren met overzeese handel en koloniën, was Melaka echter een erg belangrijke havenstad. De VOC had hier haar hoofdkwartier, en daar de historie goed bewaard is gebleven in het centrum van de stad zie je dit nog goed terug aan de kerken en musea. De gebouwen zijn zo'n 500 jaar oud maar erg goed bijgehouden, dus erg leuk om rond te lopen. En uiteraard mag ook de Nederlandse molen niet ontbreken op het befaamde Dutch Square in het midden van de stad.

De eerste paar nachten verblijven we bij een Guesthouse met oud-Hollands uiterlijk, gerund door dertiger 'Kenny' Koe. Het is goed toeven op de veranda en we krijgen een rondleiding in Melaka van de vriendelijke vader van Kenny. Hij vindt het erg leuk om ons de stad te laten zien (wij zijn op dat moment de enige in het guesthouse), en wij maken daar dankbaar gebruik van. Interessant om weer eens door iemand rondgeleid te worden die een stad goed kent. De moeder van Kenny is echter een vrij bemoeizuchtig mens - ze raadt ons voortdurend 'local' producten aan, vindt dat wij 's ochtends te lang op bed blijven liggen en geeft het ene (vast wel goed bedoelde maar daarom niet minder irritante) advies na het andere. Komt nog bij dat we erg veel last hebben van muggen op de kamer (er zitten geen ruiten in, alleen luiken die maar half dicht gedraaid kunnen worden), dus houden we het na een paar dagen voor gezien en verhuizen we naar een ander guesthouse. Heerlijk relaxed dit keer.

Omdat het in Melaka een stuk beter bevalt dan Kuala Lumpur, blijven we hier wat langer. We denken eraan om nog de oversteek te maken naar het Indonesische eiland Sumatra (hoef je alleen de Straat van Melakka over), maar na wat onderzoek blijkt dat de week die we daar te besteden zouden hebben wel erg kort is om daar dan wat te zien. Wellicht nog naar een andere stad in Maleisië? Nah, geen zin. Ja, de reismoeheid begint toe te slaan! We blijven een dag of tien in Melaka en keren weer terug naar Kuala Lumpur waarvandaan een aantal dagen later ons vliegtuig zal vertrekken naar Phuket, Thailand.

Die laatste dagen in de hoofdstad bevallen nog redelijk goed. We bezoeken de Kuala Lumpur Tower voor een prachtig uitzicht over de stad (vanuit de hoogte is het een stuk mooier) en ik bezoek nog een moskee, Chinese tempel en Hindu-tempel. Dat vind ik trouwens wel leuk aan Maleisië, al die verschillende mensen en religies onder één dak. Maleisië is een Islamitisch land (je ziet veel vrouwen in niqab), maar er lijken evenveel Indiërs en Chinezen rond te lopen. Dat maakt de stad erg divers en een interessante mix van culturen. Van de promotiefilmpjes 'Malaysia, truly Asia!' waar je in heel Azië mee om de oren geslagen wordt, is dit dan ook het enige wat overeenkomt. Verder is er weinig moois te ontdekken!

Getatoeërde Engelsen, dikke Russen en ladyboys

Ja, we gaan eindelijk naar Thailand! Op 23 november vertrekt ons vliegtuig van het op 75 km van de stad gelegen Kuala Lumpur Airport. En stijgen we op met de gedachte dat we even lekker twee weken lang van zon, zee en strand gaan genieten in het zuiden van alweer het laatste land op ons lijstje. Helaas, dit loopt op een teleurstelling uit.

Het begint nog goed; we komen 's avonds aan in het hotel met prachtig ruime kamer, kingsize bed, luxe badkamer, balkon en panoramisch uitzicht op de bergen. Of nee, eigenlijk begint het niet goed: onze pick-up is er niet, waardoor we zelf een taxi moeten regelen naar het hotel. Enfin, daar valt wel overheen te komen. Na een goede nachtrust gaan we de stad verkennen. Dat wil zeggen, Patong Beach; het drukste deel van Phuket. We hadden het wel toeristisch verwacht, maar wat we zien is wel heel erg. Om te beginnen is het werkelijk vergeven van de uitbundig getatoeërde Engelsen, vieze en luidruchtige Russen en ladyboys. Die laatsten zijn dus jongens die - al dan niet omgebouwd - zich voordoen als vrouw en zich naast de rijke Westerse man van middelbare leeftijd nestelen. Daarnaast is er maar één straat die naar het strand leidt, en deze is volgebouwd met lelijke (strip)barren, en dubieuze clubs. Vervolgens kom je dan op het strand: tjokvol met afschuwelijke parasols en bedjes, uiteraard hetzelfde soort mensen en de zee bezaaid met boeien en waterscooters. Niet echt het oord waar we twee weken kunnen chillen. Daar komt ook nog bij dat het weer niet mee zit. Elke middag is er wel een meer dan stevige bui, die ons sterkt in ons besluit: we gaan hier eerder weg. We vervroegen de vlucht naar Chiang Mai (in het noorden van Thailand) met een week om daar langer van de omgeving te kunnen genieten. En dát besluit blijkt een hele goede!

Wordt vervolgd!

* Voor een 'preview' van onze belevenissen in het noorden van Thailand, zie de foto's! *

Groetjes,

Wes&Steef

1. Hendrik:
    12 december 2011
    Hoi luitjes,

Mooie verhalen! hoop jullie snel weer te zien. Wes, alsnog gefeliciteerd met je verjaardag.

Liefs,

Hendrik, Annelies en kids
  2. thea:
    18 december 2011
    Beste Wes en Stephanie
    Bedankt voor al jullie mooie reisverslagen. Vooral met het slechte weer kon ik me heerlijk verplaatsen in jullie omgeving. Ik zal de gezellige en indrukwekkende verhalen best missen!
    Goede reis en tot ziens,
    Henk, Thea en Maaike