Warszawa!

29 mei 2011 - Warsaw, Polen

Dzień dobry! We zijn in Warschau!

Gisteren vertrokken we uit Berlijn, waar we de laatste twee dagen gevuld hebben met o.a. chillen in het park en het natuurhistorisch museum (zie foto's Berlijn). Na een korte nacht vertrokken we naar Warschau, en in de trein aangekomen bleek dat het een erg ruime en best luxe is. Heerlijk relaxed naar Polen toe dus, zie de tab Kaart voor onze precieze route ;)

De trein is niet druk en het is er erg stil, wat ons doet fluisteren. Maar naarmate we Warschau naderen worden de Polen in de trein (o.a. een oud stel dat zit te kaarten en in het Duits de kaarten benoemen - dat komt waarschijnlijk indrukwekkender over op de ander) iets luidruchtiger. De kleine plaatsjes in Polen zijn zoals je ze verwacht: vervallen huizen, met dito tuinen. Op de een of andere manier doet het dan raar aan als je iemand zijn grasveldje ziet maaien. De enige echt grote stad waar we langs komen - Poznan - herken je dan meteen aan de opgeknapte staat van de huizen. Al met al blijft toch een Oost-Duitse sfeer hangen - al helpt het grijze weer daar ook wel aan mee.

Aangekomen in Warschau wordt het er niet bepaald vrolijker op; de bus die we moeten nemen rijdt niet, werkelijk overal politie (maar toch voelen we ons niet 100% veilig), omleidingen en trappen naar de bushaltes zijn vervallen (later horen we dat Barack Obama hier net is geweest; vandaar was alles afgezet ;)) Na een belletje naar het hostel weten we dan hoe we er moeten komen en blijkt dat we een erg goede tip van mijn vader hebben gekregen om in het oude centrum te gaan zitten. Wat is het hier mooi!

We vinden ons hostel en deze blijkt in een van de mooiste stegen van Warschau (misschien wel van heel Polen) te liggen, getuige de niet op een hand te tellen bruidsparen die hier in deze twee dagen hun bruidsfoto's laten maken. En daar kijken we vanuit ons raam precies op uit ;)

Na het regelen van wat kleine dingen en een hapje eten gaan we op zoek naar een (Engelse) pub waar we Barca-ManUtd kunnen kijken. We komen uit bij een Ierse pub, en waar ik een kroeg vol met joelende Engelsen verwacht, worden we naar de kelder geleid waar een paar Poolse stelletjes en twee vrienden naar een klein tv-tje turen. Toch maar gaan zitten en het eerste deel van de wedstrijd en het bier met wodka vergoedden veel :)

Vandaag de hele dag aan sightseeing gedaan en zijn we zowaar een beetje verliefd geworden op deze stad. Omdat dit maar een klein deel van Warschau is kunnen we er natuurlijk niet alles over zeggen, maar hier is het echt heel erg mooi! Veel kerken, standbeelden en monumenten op de foto, dus kijk maar even bij het album.

Morgen gaan we dan weer weg uit dit knusse hostel (5:30u eruit, altijd lekker) naar de volgende bestemming: Vilnius, Litouwen!

Do zobaczenia!

Steef&Wes

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. mam:
    29 mei 2011
    Wauw! Wat kun je een hoop zien en meemaken in een paar dagen. Dat van Obama dacht ik al... Jullie zien er zelf op de foto's lekker relaxed uit, mooie foto's! We genieten mee! dikke kus, liefs, tot volgende bestemming! xx
  2. melanie:
    Haaaaay Lieve Wes en Steef,
    K kijk wel elke dag op mijn hotmail of jullie wat gaan schrijven.. En vandaag met een big smile las ik jullie avontuur!(nou avontuur? In een pub? hahaha wel lache!) Ben egt zo blij dat jullie het zo naar je zin hebben! Ongeloofelijk dat jullie dit zo samen allemaal doen! Egt super! Vind het ook zo leuk dat jij (wes) zulke leuke verhalen kan schrijven! Ik geniet ervan om te lezen wat jullie allemaal doen en op de manier hoe je het schrijft! De foto's zijn geweldig dan lijkt het alsof ik jullie elke dag even zie! Ik kijk uit naar al jullie verhalen en wens jullie super veel plezier!!! Ik mis jullie! HVJ!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  3. Frits en Marja:
    29 mei 2011
    Hi, ja heel veel herkenbare plekken zoals ik jullie al schreef. Nu ik de foto zie weet ik ook precies waar het hostel is; ben daar vlakbij geweest. Erg leuk. Warschau is natuurlijk na WOII helemaal herbouwd, maar inderdaad een stad om verliefd op te worden.

Goede reis ofwel przyjemnej podróży!
  4. Opa en Oma van Oudenaarden:
    31 mei 2011
    Hoi Wes en Stefanie
    We vinden het heel leuk de reis die we gelezen hebben.
    Prachtige foto's en fijn dat jullie het naar je zin hebben.
    We denken veel aan jullie heel veel plezier en een goede reis verder
    Opa vraagt hoe het eten is ???
    Liefs Oma en Opa